Setskog Idrettsforening ble stiftet for over 100 år siden, for å skape et felleskap for idrett og aktivitet i lokalmiljøet. Gjennom årene har foreningen vært en viktig møteplass for både unge og voksne, og har bidratt til å fremme idrettsglede og samarbeid.

Fotball

Setskog var på kvinnesiden et av Norges mest anerkjente fotballlag. De debuterte allerede fra begynnelsen av kvinnefotballen i norgesmesterskapet i 1978, der de kom til kvartfinalen. Dette ble den første av flere kvartfinaler for laget. Setskog kvalifiserte seg til den øverste divisjonen for kvinner i 1986, og var med fra begynnelsen, da den nasjonale serien begynte i 1987. I 1988 opplevde Setskog sitt muligens flaueste cupøyeblikk, da laget ble slått i første runde av Grorud, et lag som aldri før eller siden har markert seg i toppfotball for kvinner. I serien markerte Setskog seg med en femteplass som best i 1988.

Høland var også med fra begynnelsen, men har langt mer beskjedne plasseringer i cupen. I ligaen holdt de seg i 1. divisjon midt på treet fram til 1989, da laget rykket ned.

Sammenslått med Høland

Imidlertid ble det aldri noe opphold i 2. divisjon, da Setskog og Høland ble slått sammen til Setskog/Høland i 1989. I sitt første år tangerte laget femteplassen, og i 1991 ble det fjerdeplass. 1992 ble klubbens beste år, da de fikk sølv i serien og vant cupen. Det ble sølv i 1995. Med unntak av 1999, ble Setskog/Hølands videre historie preget av kamp for å unngå nedrykk. Denne oppgaven lyktes de med, og Setskog/Høland, og deres fortsettelse, Team Strømmen, er ett av tre lag som aldri har rykket ned fra den øverste divisjonen for kvinner. Fra 2001 blei laget flyttet til Strømmen, under navnet Team Strømmen.

Foreningen har alltid hatt som mål å tilby ulike aktiviteter som kan engasjere folk i alle aldre, og har derfor utviklet et variert tilbud av idrettsgrener. Medpasserskap og inkludering har vært sentrale verdier i dette arbeidet, noe som har vært med på å styrke samholdet i bygda.

I takt med veksten i foreningen har behovet for forbedrede fasiliteter også økt, noe som har ledet til utviklingen av aktivitetsparken. Denne parken er designet for å tilby et bredt spekter av aktiviteter, både for utøvere og for publikum.

Image of a woman taking a photo.